lördag 30 januari 2010

Apelsinsaft

Fick ett recept av min kollega på apelsinsaft, som jag bara var tvungen att pröva på att göra.
Åhhhhh...så god den blev. Innehåller förstås mycket socker, men man vet ju med säkerhet att det i alla fall bara innehåller äkta ingredienser.
Apelsinsaft
1 kg apelsiner
9 dl socker
1 msk citron- eller vinsyra
Tvätta apelsinerna noga.
Skala dem tunt med potatisskalare.
Blanda skal med socker och citronsyra.
Häll över 1/2 liter kokande vatten.
Låt kallna.
Blanda med juicen från apelsinerna. Sila och häll på flaska.




















Jag använde 3 kg apelsiner och det blev ungefär åtta flaskor saft.

Var ute och åkte lite skidor ikväll också. Jag kände mig som "Gubben Rimfrost" från Elsa Beskows Olles skidfärd. Det var verkligen jättekallt. Har aldrig varit med om att ögonfransarna har frusit ihop tidigare, men det var skönt att komma ut och röra på sig en liten stund.
Nu ska jag krypa upp i soffan hos gubben och titta på Man in black 2 och dricka en kopp ekologiskt chai-the!
Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar