tisdag 6 januari 2009

En dag i december var det en arbetskamrat som tipsade mig att tidningen hade en tävling där man kunde vinna julstädningen. Det "enda" man behövde göra var att skriva en ny text till en känd melodi. Förstås skulle texten ha städanknytning. Detta lät ju helt fantastiskt...SLIPPA ATT STÄDA!!! Dammsugaren och jag är ju inga bästisar precis.

Så jag började att fundera på vilken melodi som skulle kunna passa och kom att tänka på de små mössen i Askungen. Den kändes som en riktigt städ-trall-vänlig sång.

Ok, då var det bara texten kvar då...

Plötsligt så dök den bara upp där inne i huvudet. Självklart skulle det handla om busiga kvalster och damm. Jag finslipade lite på text och rim från och till den kvällen och sen var det klart.

Mailet gick iväg till tidningen och sen tänkte jag inte mer på det...

Ett par veckor senare hade ett okänt nummer ringt fyra gånger på mobilen. Jag lyssnade av mitt telesvar... "Ja, hej...det här var från tidningen...kan du ringa upp mig?"

Jag har en svag aning om vad det kan röra sig om när jag ringer tillbaka.

"Hej, det här var Stina. Ni har sökt mig..?"

"Grattis!!!", hör man i andra ändan. "Du vann julstädningen!!!"

JIPPI!!!


Så här löd texten:
"Dammet yr och kvalstren dansar,
viftar glatt med sina svansar.
När jag kommer med min trasa,
som bör va´deras fasa.

Med kvast och massa medel,
som kostat mig var sedel.
Å´kvalstrena de drar,
ja flera hundratusental,
vi får det renaste vi sett på åratal."

http://www.bt.se/nyheter/boras/tv-de-vann-bts-jultavling---br-hor-dem-sjunga-stadsangen-har(1035700).gm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar